S3 gotowa! Nowy odcinek ekspresówki łączy Polskę z Czechami
W ostatnich dniach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z dumą ogłosiła otwarcie nowego odcinka drogi ekspresowej S3, który rozciąga się od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje. Dzięki tej inwestycji kierowcy mogą teraz podróżować bez przeszkód od Bałtyku aż do granicy z Czechami w Lubawce, co oznacza pełne ukończenie trasy S3 w Polsce.
Podział i realizacja projektu
Całość 33-kilometrowego odcinka S3 między Świnoujściem a Troszynem została podzielona na dwa kluczowe segmenty: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Umowy na realizację tego przedsięwzięcia podpisano w 2020 roku, a prace budowlane ruszyły na początku 2022 roku. Wartość inwestycji dla pierwszego segmentu wyniosła 688,8 mln zł, podczas gdy drugi segment kosztował 679,3 mln zł. Projekt uzyskał znaczące wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, które wyniosło 757,4 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS).
Zmiany i wyzwania podczas realizacji
Nowy odcinek S3 w znacznym stopniu pokrywa się z trasą drogi krajowej nr 3, co wymusiło liczne modyfikacje w organizacji ruchu. Proces stopniowego udrażniania trasy rozpoczął się w maju tego roku, kiedy to uruchomiono ruch dwujezdniowy na odcinku od węzła Świnoujście do węzła Świnoujście Łunowo. Kolejny etap miał miejsce w czerwcu, kiedy to ruch został przekierowany na nową jezdnię od węzła Świnoujście Łunowo do węzła Międzyzdroje, co pozwoliło na usunięcie tymczasowego ronda w Międzyzdrojach.
Postęp i przyszłe plany
Końcem czerwca otwarto kolejny fragment drogi od Międzyzdrojów do węzła Wolin Zachód, a w październiku ruch dwujezdniowy został wprowadzony na odcinku Wolin – Troszyn. Mimo że główne jezdnie zostały już oddane do użytku, prace wykończeniowe wciąż trwają. Na odcinku Dargobądz – Troszyn wciąż budowane są Miejsca Obsługi Podróżnych, a także trwają prace nad przebudową ul. Mickiewicza w Wolinie. Z kolei na odcinku Świnoujście – Dargobądz zamknięty jest jeszcze węzeł Świnoujście Terminal LNG, gdzie do końca roku mają zostać zakończone pozostałe prace budowlane.
Znaczenie S3 w europejskim systemie transportowym
Droga ekspresowa S3 stanowi integralną część Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk oraz europejskiej trasy E65, która łączy szwedzkie Malmö z grecką Chanią. Łączna długość tej trasy wynosi około 3950 km. Ponadto, S3 odgrywa kluczową rolę w rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, wspierając zarówno przyszłe inwestycje, jak i istniejącą infrastrukturę, w tym terminal promowy łączący Polskę ze Skandynawią.
Transgraniczne połączenia i przyszłe perspektywy
Warto również zauważyć, że strona czeska intensywnie pracuje nad budową 21-kilometrowego odcinka autostrady D11 do Trutnova. Wkrótce S3 zostanie połączona z czeską infrastrukturą drogową, co zwiększy jej znaczenie jako korytarza łączącego północ z południem Europy.
Historyczny rozwój drogi S3
Proces budowy S3 rozpoczął się w 2007 roku, a pierwszy odcinek między Szczecinem a Gorzowem Wielkopolskim oddano do użytku w 2010 roku. Kolejne lata przyniosły dalsze rozbudowy, obejmujące odcinki w województwie lubuskim oraz dolnośląskim, które zakończono w 2018 roku. Szczególnym wyzwaniem było ukończenie południowego odcinka drogi, który wymagał budowy dwóch tuneli, w tym najdłuższego w Polsce tunelu pozamiejskiego o długości 2,3 km.
Łączna długość drogi ekspresowej S3 wynosi obecnie 471 km, a koszt jej realizacji od 2007 do 2025 roku przekroczył 15 mld zł, z czego 7,7 mld zł pochodziło z funduszy unijnych. Te imponujące liczby świadczą o ogromnym postępie, jaki Polska osiągnęła w zakresie infrastruktury drogowej, co w znacznym stopniu wpływa na rozwój gospodarczy oraz poprawę jakości życia mieszkańców.
Źródło: Urząd Miejski w Lubinie

S3 gotowa! Nowy odcinek ekspresówki łączy Polskę z Czechami
Kierowcy sprzętu ratowniczego w Lubinie rozpoczynają intensywne szkolenie
Ciężarówka wypadła z drogi na S3, na szczęście bez ofiar
Nauczyciele w obliczu protestów: Nowe przepisy w oświacie budzą niezadowolenie